poniedziałek, 7 października 2013

Star Wars (1) Gra Karciana

Parę miesięcy temu w Polsce ukazała się nowa gra karciana z uniwersum Star Wars czyli "Star Wars: Gra karciana"*.
Postanowiłem w pierwszym wpisie zrecenzować zestaw podstawowy tej gry.

Jak sama nazwa wskazuje jest to gra karciana. Mamy w niej dwie strony Mocy- jasną i ciemną. Po każdej z nich mamy 3 frakcje. Dla jasnej strony są to: Sojusz Rebeliantów, Jedi i Przemytnicy, dla ciemnej: Imperium, Sithowie i szumowiny. Mimo iż frakcji jest sześć, to talie podstawowe znajdziemy tylko dla czterech frakcji. Talie podstawowe dla Przemytników oraz szumowin pojawią się w dodatku Krawędź ciemności. W grze jednak pojawia się kilka kart związanych z tymi frakcjami, które możemy połączyć z innymi będącymi po tej samej stronie. W ten sposób Przemytnicy mogą wspomagać Rebelie, albo Jedi. Szmowiny zaś Imperium albo Sithów. Można też połączyć Rebelię z Jedi, albo Imperium z Sithami. To sprawia, że nawet mając sam zestaw podstawowy możemy kombinować z tworzeniem talii.
Tworzenie talii jest dość proste: mamy zestawy składające się z kart celów i 5 kart talii dowodzenia. Łączymy dziesięć zestawów ze sobą i w ten sposób mamy talie do gry.
Jest to gra typu LCG czyli żywa gra karciana. Nie mamy tu boosterów, z losową zawartością. Kupujemy dodatek i mamy wszystkie karty jakie się w nim pojawiły.
Są dwa typy dodatków. Pierwsze z nich małe, kosztujące 50-60 złotych, gdzie mamy 60 kart. Są też duże dodatki, kosztujące około 100 złotych, gdzie oprócz nowych kart mamy jeszcze jakieś rzeczy w jakiś sposób zmieniające grę. W pierwszym dodatku "Krawędź ciemności" wprowadzono talie podstawowe dla przemytników i szumowin umożliwiając grę tymi frakcjami bez łączenia ich z innymi. Zaś w drugim dodatku "Równowaga Mocy" mają pojawić się zasady rozszerzające grę na większą ilość graczy.

Zasady gry są w miarę proste. W ciągu jednego grania człowiek jest w stanie połapać się o co chodzi. Instrukcja jest w miarę czytelna i dobrze napisana. W przypadku jakiś wątpliwości da się łatwo znaleźć odpowiednie informacje. Ciekawą rzeczą pomagającą w przyswajaniu zasad po kupieniu gry są oficjalne filmiki pokazujące jak tworzyć talie i jak przebiega rozgrywka. Podobnie jak sama gra te filmiki zostały przetłumaczone na język polski. Do tłumaczenia nie mam żadnych zastrzeżeń. Nie ma tu jakiś rażących błędów, czy innych tłumaczeń popularnych nazw.

Gra jest dynamiczna. Poszczególne partie nie trwają zbyt długo, ale za to sporo się dzieje. Odwzorowanie uniwersum Star Wars w grze jest dobre. Dochodzi tu do w miarę klimatycznych starć. Niestety obrażenia zadawane przez statki kosmiczne i przez postaci zostały potraktowane jako jedno i to samo. Stąd może dojść do dziwnych momentów, gdy kilka postaci niszczy imperialny niszczyciel. Jednak da się to jakoś usprawiedliwić w ramach uniwersum i nie przeszkadza aż tak bardzo by psuć radość z rozgrywki.

Jednostki i cele pojawiające się w grze opierają się głównie na starej trylogii. Nie znajdziemy tu zbyt wielu nawiązań do reszty uniwersum Gwiezdnych wojen. W zestawie podstawowym jedynym większym nawiązaniem do EU jest karta celów Cienie Dathorimy i pojawianie się sióstr nocy w talii Sithów. Osobiście wolałbym, gdyby trochę bardziej odwołali się do reszty uniwersum.
Warto też wspomnieć o ładnych ilustracjach na kartach. Grafiki te są ładne, klimatyczne i zdecydowanie przypominają swoje pierwowzory.

Jeśli chodzi o wady gry to do takich można zaliczyć jedynie wnętrze pudełka. Zamiast wypraski, która by mieściła i segregowała wszystkie elementy gry mamy totalne pójście na łatwiznę. Bardzo nie podoba mi się takie podejście.

Podsumowując, Star Wars gra karciana to ciekawa, klimatyczna gra z uniwersum Gwiezdnych wojen. Na pewno warto w to zagrać jeśli lubimy Gwiezdne wojny.

_
*- swoją drogą oryginalność tytułu gry powala :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz